zondag 16 juni 2013

WOL toertocht Ieper en Stroroute Moorslede - Passendale

We waren goed voorbereid! Kids bij mijn ouders, fietsen de avond voordien in orde gezet en een stevig ontbijt met omelet en peperkoek achter de kiezen :)
Helemaal klaar dus voor een toertochtje van 57 km startend aan het station in Ieper. De tocht stond in het teken van de 'dode vaart' en de Leie. Gisteravond beslisten we in een zotte bui dat we ook wel eens naar Ieper konden fietsen en zo het afgewerkte stuk stroroute tussen Moorslede en Passendale onder de wielen konden schuiven.
Ik had het donderdagmorgen al eens gefietst en gefilmd. De kwaliteit is die van een Samsung Galaxy en dat is niet meteen top, maar het geeft een idee. Ik had de camera overigens gewoon in de hand om een impressie te krijgen van de effenheid van het pad (met dank aan DJ T-baker voor de muziek :) )


Filmpje


PRO:
- eindpunt van dit stukje stroroute is de parking van mijn werkgever. Hoe makkelijk is dat???
- mijn woonwerkroute is met 1km ingekort, wat niet denderend veel is, maar belangrijker is dat ik de Moorsleedse bergen niet meer hoef te nemen! Ik heb nu 12km vlakke weg.
- de stroroute loopt langs prachtige stukjes natuur en je hebt er geen last van vieze stinkende, lawaaierige auto's noch moto's/brommers/scooters allerhande. Alleen moeten ze na de doggybag ook dringend de horsybag uitvinden (de stroroute is open voor ruiters)!

CON:
- levensgevaarlijke oversteek thv planten Vermeulen: onverlicht, schuin over de weg waar je legaal 70 mag rijden, maar waar men realistisch meer dan 90 rijdt, vervelende stoeprand (als je richting Roeselare rijdt) en met blinde hoeken door de hoge groene berm.
- de stroroute is onverlicht. Het valt nog te bezien of ik deze route ook in winterperiodes zal nemen. Door het landelijke en onverlichte karakter heb ik nu al doemscenario's over vreemde vieze mannen. Bij de terugrit vanavond zat er al wat schurriemurrie thv het vierkavenbos, incl loslopende hond (wat volgens mij niet mag op openbare weg...)
- de stroroute kruist 6 binnenwegen waar voorrang moet gegeven worden. Op elk kruispunt is er minstens één blinde hoek door de groene berm, een haag of afscherming van een aanliggend huis, een bocht in de weg, ... Mijn suggestie: maak van deze oversteken voorrangsoversteken voor fietsers. Zoveel auto's passeren er nu ook niet, dus die kunnen wel eens voorrang geven. Beetje rode verf en wat witte strepen op de weg, een paar verkeersborden en klaar is kees!
- jammergenoeg is dit deel van de stroroute in van die vervelende grijze kiezeltjes uitgewerkt. Gevolg: helemaal niet effen, veel opspattende steentjes en veel weerstand aan de wielen (ooit al eens  in zand gereden?). Waarom is het deel van  Roeselare naar Moorslede wel voorzien van verlichting en is dat deel netjes in beton gegoten?
- op de 10de minuut in het filmpje is een totaal nutteloos stukje te zien. Daar kruist de stroroute een binnenweg om 10m samen te laten vloeien (je rijdt daar een heel stuk op een bestaande binnenweg). Waarom nodeloos 2 keer laten kruisen? Het kon evengoed met één keer. Eerder in de stroroute zit er ook al een totaal nutteloze bocht, waarvan ik enkel kon bedenken dat hij dient om tot de oprit van een nabijgelegen boederij te komen...

Momenteel dus nog heel veel bedenkingen bij de route, al zal ik er in de verlichte zomermaanden zeker dankbaar gebruik van maken!

Maar oke, we waren dus op weg naar Ieper. Om 7u45 zetten we aan. Ik had na de stroroute de weg verder uitgestippeld met google maps en had bedacht om de Dosseweg in te rijden. Dat is practisch gewoon de straat oversteken na de stroroute. Ik had dat wegje nog nooit genomen, maar het zag er mij ok uit (geasfalteerd). Blijkt dat het asfalt na 100m vervangen is door steenafval. Waarom? Geen idee, maar vervelend was het wel. Zeker voor Jeroen die op dergelijke ondergrond onmogelijk kan recht blijven fietsen. Met drie wielen lukt nog wel, maar ook ik patineerde nu en dan. ok, er komt nog een derde deel stroroute tot in Ieper, maar aan de snelheid waarmee ze het tweede deel afgewerkt hebben (er is slechts een vertraging van een maand of zes), zal dat dus voor 2015 of zo zijn. De Dosseweg is echter een prachtig weggetje die rechtstreeks naar de Moorsleedsestraat leidt, waar je dan kan doorsteken tot Ieper. Nog een suggestie van mij: herstel de Dosseweg in ere en je hebt een volwaardige groene fietsas richting Ieper in afwachting van de stroroute.

Na de Dosseweg vervolgden we onze weg via de Moorsleedsestraat om dan aan te sluiten op de Zuiderring naar Ieper. Geen klachten hierover, integendeel zelfs. Een prachtig apart gelegen fietspad aan beide zijden van de weg en dit helemaal tot aan het station van Ieper. Uiteindelijk waren we er om 9u10, slechts 10 minuutjes te laat.
Even de beentjes strekken en een bijtanken en dan op weg voor 57km. Met 5 open liggers vertrokken we aan een gezapig tempo doorheen groene velden en prachtige fietswegels. De zon was van de partij, het gezelschap was goed en gedurende de eerste 30km hadden we wind in de rug. De benen waren goed, het humeur was goed en bij tijden vlogen we over de weg. Wat moet een mens meer hebben? 



Rond de middag maakten we een tussenstop in Loker om dan de laatste 12km naar Ieper af te leggen. Eén minpuntje van de dag: platte tuub! Onder het keurend oog van 4 liggers verving ik met twee vingers in de neus in no time de binnenband. Ze waren onder de indruk :)
Veel beeldmateriaal heb ik niet. Ronny van Liggend Fietsen heeft een filmpje gemaakt, maar dat zal waarschijnlijk maar ten vroegste morgen online zijn. Ik heb vooral genoten van het uitzicht, van het zonnetje en van het gezelschap.

Rond 13u waren we terug aan het station in Ieper en zijn Jeroen en ik nog een frietje gaan eten alvorens onze weg naar Roeselare te hervatten. En zo geschiedde het dat ik om 15u15 op onze oprit mijn persoonlijk km-dagrecord kon bevestigen: 115,55 km!!!

Eindresultaat van de dag:
115,55km
21,3 gemiddeld
51,2 max
5u25 op de fiets!









1 opmerking:

  1. Evelien, De opnames die ik gemaakt heb zullen pas over een week (tenvroegste) gemonteerd worden. Nog een "geluk" dat je lek bent gereden, want na de eerste tussenstop ben ik vergeten de camera's opnieuw aan te zetten (hoewel ik zeker was van wel). Zo heb ik tussen de pauze en de lekke band geen opnames. Maar toch nog ruim 2 uur materiaal (op elke camera) daarmee moet toch iets mee te maken zijn ;-)

    Een eerste relaas (zonder film) komt wellicht morgen online.

    BeantwoordenVerwijderen